Online vindbaar worden; zelf doen of overlaten aan de professionals?

Online vindbaar worden; zelf doen of overlaten aan de professionals?

Uit Door

Vindbaar worden in Google is van levensbelang voor elke onderneming. Wie dat niet is, zal zien dat klanten moeilijk hun weg vinden naar het bedrijf en dat dus de omzet achter zal blijven bij wat wenselijk is. Daarom is het dus belangrijk om tijd en energie te steken in het beter vindbaar worden in deze zoekmachine. Maar moet je dat zelf doen, of is het toch beter om een online marketing bureau in te schakelen?

Wat als je het zelf doet?

Natuurlijk kan je ervoor kiezen om de handen uit de mouwen te steken en zelf aan de slag te gaan. Dit vereist natuurlijk de nodige voorkennis, omdat je wel moet weten wat belangrijk is binnen de algoritmes van Google. Wat werkt goed en brengt je naar een hogere positie en wat is juist iets wat vooral tijd kost, maar uiteindelijk weinig oplevert? Deze kennis moet je vergaren door research te doen en die research kost tijd en geld. Dat geeft niks, dat kan je incalculeren, maar het moet wel vermeld worden. En wat werkt, moet je uiteindelijk implementeren op je website. Dat kan gaan om SEO-teksten die perfect gevonden worden, het gebruik van video- en fotomateriaal en het gebruiken van ‘schone’ code, zodat de site zo min mogelijk fouten bevat. Wie ervoor kiest om dit zelf te doen, zal dus niet alleen moeten beschikken over de juiste kennis, maar ook over de kunde om het allemaal ten uitvoer te brengen. Je moet goed kunnen schrijven, je moet weten hoe je foto’s en video’s kan bewerken en je site moet gebouwd worden door een programmeur die weet hoe de code zo schoon mogelijk geïmplementeerd wordt. Heb je dat voorhanden?

Wat als je het laat doen?

Wie ervoor kiest om het uit handen te geven, zal hiervoor moeten betalen. Ook dat is niks nieuws; diensten van bedrijven kosten nou eenmaal geld. Wat de ondernemer hiervoor terugkrijgt, is parate kennis op alle fronten, gecombineerd met een directe en gerichte aanpak. Immers; een online marketing bureau bestaat puur om dit soort ondernemers te helpen en dus is er een directe bereidheid om aan de slag te gaan. Het zorgt ook voor flink wat rust, omdat je weet dat een belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering uit handen is genomen. Op die manier kan jij je gewoon weer richten op datgene waar je goed in bent, terwijl een marketingbureau dat ook doet en je ondertussen helpt om zo vindbaar mogelijk te worden in Google. En ben je goed vindbaar, dan zal je zien dat je omzet snel zal stijgen.

Maak de afweging

Uiteindelijk is het een kwestie van afwegen; wil je het zelf doen, dan besteed je minder tijd aan de core business van je organisatie. Geef je het uit handen, dan zal je dat op korte termijn even merken in je portemonnee. Maar weet wel; het is een investering die zichzelf absoluut zal terugbetalen. En daar heb je vervolgens nog vele jaren profijt van.