De juiste communicatie binnen je bedrijf

De juiste communicatie binnen je bedrijf

Uit Door

Het maakt niet uit in welke sector je werkzaam bent: binnen een bedrijf is een goede communicatie van essentieel belang voor het goed functioneren van het bedrijf. Klik hier of lees snel verder voor een paar goede tips!

Dit is waarom communicatie zo belangrijk is

Wanneer je in een bedrijf samenwerkt met anderen zal het je waarschijnlijk al snel opvallen dat een juiste communicatie lang niet zo makkelijk is als dat het lijkt. Een miscommunicatie is immers snel ontstaan, maar kan rampzalige gevolgen hebben, zeker wanneer partijen niet kunnen inzien dat zij elkaar niet goed begrijpen. Gelukkig zijn er een aantal verschillende manieren waarop men de kans op een miscommunicatie een stuk kleiner kan maken. Ook kan je er zo voor zorgen dat wanneer er wel miscommunicatie plaatsvindt dit snel duidelijk wordt. Zo kun je voorkomen dat hier veel tijd en energie aan verloren zal gaan, en tegelijkertijd werk je hierdoor ook efficiënter met elkaar!

Gebruik verschillende kanalen voor verschillende onderwerpen

Een goede tip die vaak niet wordt gebruikt binnen bedrijven is het strikt scheiden van verschillende onderwerpen en de communicatie daarover. Vaak bespreken collega’s namelijk alle onderwerpen via hetzelfde medium, of dat nou verbaal of via een app/mail is. Dit zorgt er echter voor dat men geen duidelijk onderscheid kan maken over het onderwerp van een gesprek, en dat de relevante informatie lang niet altijd duidelijk terug te vinden is. Door een scheiding aan te brengen, door bijvoorbeeld meerdere chatgroepen op te richten of verschillende meetings te plannen, zorg je ervoor dat ook deze onderwerpen goed uit elkaar te houden zijn. Ook maakt dit het terugvinden van informatie een stuk makkelijker!

Beter te veel dan te weinig

Daarop aansluitend is het ook van groot belang om goed te documenteren. Er wordt binnen een bedrijf namelijk van alles en nog wat besproken, maar veel van deze informatie wordt nooit vastgelegd, en als dat al gebeurd is het lang niet altijd even makkelijk om dit ook terug te vinden. Dat zorgt er echter voor dat deze informatie ook niet voorhanden is wanneer dit wel nodig is, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van miscommunicatie, of dit nou intern of extern is. Door goed te documenteren en bijvoorbeeld al je mails over een bepaald onderwerp op te slaan voorkom je dat dit voor problemen zorgt. Kijk voor meer goede tips en oplossingen op de site van https://www.tss.nl/